Походження людини — основні теорії

Походження людини Біологія

Еволюцію сучасної людини не можна розглядати у відриві від її систематики та положення в класифікації живих істот. Згідно з останньою систематикою, людина – це плацентарний ссавець, що належить до загону приматів.

З цього випливає, що еволюційні шляхи людини та інших ссавців розійшлися за мірками еволюції зовсім недавно.

Основні ланки еволюції людини

Найближчими родичами людини розумної (Homo Sapiens) є людиноподібні мавпи:

• горили;
  • орангутани;
  • шимпанзе;
  • карликові шимпанзе (бонобо).

Згідно з даними палеонтології та генетики, шляхи цих мавп і людини розійшлися 10-15 млн років тому.

В еволюції людини досі є багато білих плям. Причина їх наявності – погане збереження кісткових останків і слідів життєдіяльності предків людини, зважаючи на їх крихкість та малі розміри. Проте, можна виділити наступні ланки в походженні нашого виду.

Рамапітек

Велика мавпа, що мешкала в Африці, Європі, на Близькому Сході, в Індії та Пакистані. На підставі будови зубів цю мавпу прийнято вважати перехідною ланкою між людиноподібними мавпами та людьми.

Згідно з сучасними уявленнями, від цього виду утворилися як сучасні людиноподібні мавпи, так і австралопітеки, що вважаються прямими предками людини.

Фактором, що призвів до появи предків людини, зазвичай називається похолодання, що викликало згодом Льодовиковий період. Через нього африканські ліси багато в чому поступилися місцем савані, що змусило рамапітеків спуститися з дерев і почати вести наземний спосіб життя.

Це вимагало фізичної перебудови організму. Подальшу перевагу отримали особини, здатні довго стояти на задніх лапах у випрямленій позі, виглядаючи небезпеку і здобич.

Австралопітек

Досить великі живі істоти, що мали зріст 1 – 1,  м, масу мозку 450-550 г і тіла 20-65 кг. Їх відмінною рисою є повний перехід до прямоходіння, про що свідчить розташування потиличного отвору і потужний розвиток сідничних м’язів.

Виразна схожість спостерігається і в будові зубної системи (маленькі ікла, розташування зубів широкою дугою).

Також звертає на себе увагу мозок, який має досить великий розмір для тварини подібних габаритів. Австралопітеки були мешканцями саван. Прямоходіння і маленькі ікла свідчать про наявність у австралопітеків вільних рук, яким відводилася роль захисту і видобутку їжі.

Важливо! Поруч з останками австралопітеків часто виявлялися кістки павіанів, зі слідами сильних ударів, що говорить про використання каменів як знарядь.

Потрібно відзначити, що в один час існували кілька видів австралопітеків, які розрізнялися своїми:

• габаритами;
  • раціоном (травоїдні та всеїдні);
  • ареалом проживання.

Людина вміла (Homo Habilis)

Наступним кроком еволюції стала людина вміла, що відрізняється наступними особливостями:

• Зросла маса мозку (650-775 рр.);
  • Перший палець стопи, як і у людини, не відведений в сторону.

Однак головною особливістю, що дозволила витримати конкуренцію з набагато більш численними австралопітеками, стало активне використання праці. В ході праці людина вміла освоїла використання галькових знарядь, що використовувалися для дроблення кісток і видобутку кісткового мозку.

Важливо! Аналіз знайдених знарядь дозволив встановити, що деякі зразки гальки були принесені з районів, віддалених на 70-80 км від місця виявлення. Таким чином, людину вмілу можна вважати першим істинним представником людського роду.

Архантроп або люди прямоходяча (Homo erectus)

Освоєння праці дозволило людині вмілій перемогти в конкуренції з австралопітеками та активно розселитися по світу: з Африки в Середземномор’я і далі в Азію.

Потрапляючи в нові екологічні умови, люди вмілі утворювали нові еволюційні форми, що відрізняються один від одного. На сьогодні відомо більше десятка таких форм.

Різні підвиди людини вмілої існували одночасно або змінювали один одного з ходом часу, в період від 2 млн до 140 тис. років тому. Людей, що мешкали в цей період, заведено називати архантропами, прямоходячими людьми або Homo erectus.

І в зовнішньому вигляді, і в будові, і за способом життя вони ще більш наблизилися до сучасної людини.

Основними рисами Homo erectus були:

• Збільшені обсяги мозку (0,8-1кг). Перевищення показника в 0,75 кг дозволило цим людям освоїти примітивну мову.
  • Збільшення зросту. Так, знайдені в Китаї особини досягали 1,5-1,6 м. Особини з острова Ява і деяких інших місць відрізнялися ще більшим зростом, часто порівнянним із середнім ростом сучасної людини.
  • Яскраво виражений статевий диморфізм. Відмінності в розмірах зубів і черепів, зросту.
  • Високорозвинена гарматна діяльність. Поява перших сокир і подоби ножів, що дозволяють обробляти тварин.
  • Розвинене полювання як на дрібних (гризуни, птахи), так і на великих тварин (буйволи, олені).
  • Здатність до виготовлення укриттів з каменів.
  • Виражене використання вогню. При цьому залишається відкритим питання про спосіб отримання вогню. Відомо, що Homo Erectus протягом довгих років підтримували вогонь, запалений блискавкою. Про самостійне розведення вогню достовірних даних немає.

На самому ранньому етапі існування архантропи сусідили з умілими людьми та австралопітеками. Ймовірно, було і полювання на них.

Неандерталець

Вид древніх людей, що існували в період з 250 до 40 тис. років до н. е. мали такі відмінні риси:

• Зріст 155-165 см, в поєднанні з кремезною статурою;
  • Маса мозку до 1,5 кг, при цьому спостерігається сильний розвиток відділів, що відповідають за логічне мислення;
  • Широке використання вогню (в тому числі самостійне його розведення) і складових знарядь (копій з кам’яними наконечниками, сокир).

В цілому історія існування неандертальців відрізняється крайньою неоднорідністю:

Особини, що жили в різних регіонах, сильно відрізняються один від одного. При цьому у ранніх неандертальців часто спостерігається більш прогресивна будова, ніж у пізніх особин, що може говорити про деградацію виду з часом.

Дослідження стоянок неандертальців дозволило зробити висновок про їх суспільний устрій.

Неандертальці в масі своїй жили невеликими сімейними групами.

Також можна зробити висновок про наявність у них примітивних релігійних уявлень, які виражалися в шануванні мертвих. Були знайдені численні поховання неандертальців в оточенні черепів диких звірів (ймовірно, тотемних тварин).

Археологи часто зустрічають обвуглені кістки неандертальців, що може говорити про поширення канібалізму серед них.

Довгий час неандертальці вважалися прямими предками людини, проте сьогодні вони вважаються видом, що розвивався паралельно з Homo Sapiens. Згодом, завдяки більш прогресивним знаряддям і більш розвиненому родоплемінному громадському устрою, сучасні люди повністю витіснили неандертальців.

Питання про прабатьківщину людства

Одним з найважливіших питань еволюції Homo Sapiens є питання про їх прабатьківщину. До кінця невідомо, яка з популяцій Homo Erectus дала початок сучасній людині.

Більшість вчених визнає за Африкою статус прабатьківщини Homo Sapiens, проте деякі з них називають батьківщиною Homo Sapiens Близький Схід або Південно-Східну Азію.

Також має місце теорія безлічі окремих вогнищ виникнення людини в різних місцях планети. Розв’язувати цю проблему зможуть подальші дослідження в області антропології та генетики, які, можливо, проллють світло на шляхи міграції людини та вихідну точку її появи.

Альтернативні погляди на еволюцію людини

Сучасні погляди на еволюцію походять від теорії еволюції Ч. Дарвіна. Саме він ввів в ужиток поняття природний відбір і постулював походження людини від мавпи.

Відкриття в галузі екології та генетики:

• заповнили білі плями в теорії Дарвіна;
  • скоригували помилкові судження;
  • у цілому створили цілісну концепцію еволюційного розвитку.

Сьогодні ця концепція називається “синтетична теорія еволюції”. Однак у такого погляду є противники.

Найпоширеніші альтернативні версії:

• Палеоконтакт. Згідно з цією концепцією, до походження людини причетні інопланетяни, які прилетіли на землю до появи людини.
  • Релігійні концепції. Полягають у запереченні еволюції деякими релігійними діячами на користь сповідуваних ними релігійних концепцій. Також варто відзначити, що не всі релігійні діячі заперечують теорію еволюції.

В цілому, аргументи противників теорії еволюції характеризуються парадоксальністю і частим нерозумінням функціонування наукових методів, таких як:

• датування скам’янілостей;
  • оцінка достовірності.

Попри наявність білих плям в генеалогічному дереві людства, вже зараз можна говорити, що воно пройшло великий еволюційний шлях від дикої африканської мавпи до найвисокоорганізованішого виду на планеті.