Природний і набутий імунітет людини

Імунітет - малюнок Біологія

Здоров’я людини, життєздатність органів і тканин забезпечує захисна система організму. Проникнення патогенних механізмів негативно впливає на внутрішнє середовище і загальний стан індивіда.

У повідомленні про імунітет людини (природний і набутий) розглянуті основні поняття, значення і класифікація.

Основна характеристика

Людина мешкає серед мікроорганізмів, ряд з яких викликає хвороби. Завдяки імунітету населення планети не хворіє постійно, іноді захисні сили самостійно справляються з багатьма хворобами, які раніше вважалися смертельними.

Загальні поняття і функції

Імунітетом на уроках біології в 8 класі називається єдиний механізм захисту, заснований на фагоцитозі та виробленні антитіл лейкоцитами. Це стійкість організму до інфекцій, інших патогенних агентів і сторонніх речовин.

Функції імунних сил організму:

• Підтримка постійного внутрішнього середовища (гомеостаз).
  • Збереження несприйнятливості до вірусів і бактерій, збудливим численні захворювання.
  • Знищення патогенів.
  • Загальне одужання.

Люди з появи на світ чутливі до багатьох інфекцій, оскільки в їх крові є готові антитіла.

Чим нижче опірність організму мікробам і вірусам, тим частіше хворіє людина.

Фактори, що руйнують імунітет:

• Генетично чужорідні речовини.
  • Мікроб.
  • Вірус.
  • Бактерія.
  • Черва.
  • Білкові утворення.
  • Власні змінені клітини.

Існують різні поняття, пов’язані із захистом організму. Наука, що вивчає імунні сили, називається імунологією. Впровадження в організм чужорідного тіла (антигену) і реакція на нього називається імунною відповіддю (виробленням антитіл).

На поверхні В-лімфоцитів у вигляді рецепторів знаходяться антитіла-імуноглобуліни. Це особливий клас глікопротеїнів. Реагуючи на проникнення в клітину антигену, вони відторгаються від мембрани В-лімфоцита і переходять в кров, тканинну рідину у вигляді розчинних молекул (антитіл).

Однією з функцій захисних сил є блокування і знищення мутаційних або змінених клітин.

Процес ділення клітини не ідеальний, виникають помилки, і одна з мільйона помилок одиниць стає мутантною.

Завдяки мутаціям в організмі в кожен конкретний момент має бути понад 10000000 мутантних елементів. Мутації змінюють клітини, порушуючи генетичний природний процес. Багато атипові клітини не виконують свої функції, а деякі виходять з-під контролю і стають раковими. Механізм захисту, здійснюваний лімфоцитами, спрямований на знищення ракових клітин.

Класифікація захисних сил

Імунна система організму складається з природного і штучного імунітету. Природним імунітетом називаються фактори, що допомагають організму впоратися з чужорідними агентами, хвороботворними мікроорганізмами.

Грудне вигодовування

У новонароджених малюків може купуватися захист від деяких інфекцій. До піврічного віку дитини захищають антитіла, що передаються від матері з грудним молоком. Тому дуже важливо грудне вигодовування.

Діти, що знаходяться на штучному вигодовуванні, слабо захищені через нестачу власних антитіл. Після досягнення шести місяців організм самостійно виробляє захисні клітини. Власний імунітет формується до кінця першого року життя.

Види природного захисту (імунітету):

• Вроджений (пасивний). Передається через генетичну програму і не змінюється.
  • Набутий (Активний). Виробляється після перенесеної хвороби.

У внутрішньому середовищі клітин продукуються антитіла, що сприяють запобіганню захворювання в майбутньому.

Прикладами вродженого імунітету є зараження чумою і самостійне знищення чужорідного агента, якими є бактерії або віруси. Набутий імунітет спрацьовує, коли в дитинстві дитина перенесла коклюш, вітряну віспу або кір, а заразившись знову в зрілому віці, справляється з недугою за допомогою вже сформованого імунітету до цих захворювань.

Основними характеристиками набутого імунітету є характерність і імунологічна пам’ять.

Чим частіше організм зустрічається з патогеном, тим швидше формуються антитіла, захист стає міцнішим.

Існує поняття штучної імунного захисту. Завдяки стимуляції несприйнятливості до патогенів людині вводиться ін’єкція штучно вирощених глобулінів. Вона може забезпечуватися різними препаратами в залежності від збудника.

Склад штучного захисту:

• Вбиті мікроорганізми.
  • Живі, але ослаблені бактерії, віруси.
  • Хімічні речовини, отримані в результаті поділу клітин.
  • Нешкідливі токсичні елементи.

Важливу роль у формуванні імунної сили відіграє вилочкова залоза (тимус), розташована за грудиною.

Розробки вчених і заходи профілактики

Основа імунології закладалася з винаходом мікроскопа, завдяки чому вдалося відкрити першу групу мікроорганізмів – хвороботворних бактерій. Головним захистом людства є своєчасна вакцинація.

В кінці XVIII століття за допомогою вакцинації запобігли різні захворювання. Це відкриття зробило англійського лікаря з сільської місцевості, новатора Е. Дженнера знаменитим.

Підхід медика виріс зі спостережень за одним явищем, коли заражені одного разу вітряною віспою доярки згодом не хворіли недугою повторно.

Дженнер ставив експеримент, вводячи маленькому хлопчикові гній, взятий з пустули віспи. Його здогади були підтверджені: дитина виявилася імуностійкою до натуральної віспи. Робота лікаря послужила початком вивчення теорії мікробного походження хвороб, яку дізнався світ в XIX столітті.

Аналогічним дослідженням послужили роботи Пастера і Коха про успішне вирощування різних класів і типів мікроорганізмів в лабораторних умовах. Вони виявили антибактеріальні фактори в крові тварин, яким були введені заражені клітини.

У 1881 році Л. Пастер виробив принципи створення вакцин з ослаблених бактерій з метою запобігання виникнення інфекцій.

У 1908 році Мечников і Ерліх були нагороджені Нобелівською премією за роботи з теорії імунізації. І. І. Мечников сформулював теорію, згідно з якою основна роль в антибактеріальному імунітеті належить фагоцитозу.

Вчений Ілля Мечников дослідним шляхом вивчав морських безхребетних Чорного моря. Він з’ясував, що целомоцити тварин вбирають всі сторонні частинки, включаючи патогени, що потрапляють у внутрішнє середовище.

Пізніше він побачив аналогію між цим явищем і всмоктуванням білими клітинами крові тварин мікробних частинок. Вчений підтвердив, що це явище виступає захистом цілого організму. Діючі захисні клітини були названі пожираючими, або фагоцитами.

Згодом запалення розглядалося як захист, а не як руйнування. Проти висунутої теорії виступали багато вчених. Через деякий час Пастер запросив Мечникова працювати у свій інститут.

П. Ерліх довів існування і вплив антитіл, створив гуморальну теорію імунітету, підтвердивши науково, що антитіла передаються новонародженому з материнським молоком, виробляючи пасивний захист.

На поверхні клітин є спеціальні рецептори, що розрізняють чужорідні речовини. Стикаючись зі сторонніми частинками (антигенами), ці рецептори відторгаються від клітин і вільними молекулами виходять в кров. У 1908 році Ерліху була вручена Нобелівська премія.

На уроці біології учням пропонується коротко написати доповідь, реферат або підготувати конспект з таблицями на тему.

Вакцинація та запобігання заражень

Щоб захистити населення планети від зараження інфекційними захворюваннями (віспою, краснухою, паротитом, поліомієлітом, дифтерією та іншими), людині роблять щеплення — вводять вакцину (мертвих або ослаблених збудників хвороби). Саме таким чином штучно створюється імунітет.

Імунна активність захищає організм від патогенних, шкідливих і небезпечних агентів, очищає його від загиблих або переродилися клітин.

Захисні сили організму також гостро реагують на трансплантацію (пересадку органів і тканин). Ускладнення при переливанні несумісної групи крові пов’язані з відповідними реакціями.

Антитіла використовуються захисною системою для розпізнавання і знищення чужорідних агентів (бактерій, вірусів). Антигени являють собою білки, полісахариди, частини бактеріальних клітин, вірусів та інших мікроорганізмів.

Щеплення не є стовідсотковим захистом від зараження. Вона знижує ризик ускладнень і загибелі людини. Захворювання може виникнути та пройти в легкій формі, утворюючи антитіла.

Пацієнту, якому потрібна екстрена допомога, вводяться готові антитіла у вигляді лікувальної сироватки, отриманої з плазми крові тварин або людей, які перенесли інфекційне захворювання.

Ослаблення імунних сил не дозволяє організму активно протистояти хворобам, але небезпечно також його надмірне посилення, при якому виробляються антитіла до власних білків. Здорові клітини і тканини також руйнуються. Такі захворювання назвали аутоімунними.

Зовнішніми бар’єрами на шляху до інфікування є:

• шкіра;
  • ротова порожнина;
  • носові шляхи;
  • органи дихання;
  • ШКТ.

Заходами профілактики під час епідемій є:

• носіння захисних масок,
  • скорочення часу перебування в приміщеннях з великим скупченням людей,
  • регулярне провітрювання кімнат.

У повідомленні на тему “імунітет” наведені основні поняття і класифікація.

Дуже важливо підвищувати, зміцнювати імунні сили, “загартовувати” клітини природним шляхом, стимулювати кровоносну систему (займатися спортом, бігом, приймати контрастний душ, проводити гартують процедури, дотримуватися принципів правильного харчування і здорового способу життя).